Spørsmål og svar?  

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får.

Hvorfor er kvalitet viktig ved tuning?
Chiptuning er et bredt begrep, mange tilbyr dette, men kvaliteten kan variere mye. Vi har vært ett godkjent bilverksted i over 25 år og har over 20 års erfaring med tuning. Vi utvikler egen tuningsoftware med topp moderne utstyr og har to testbenker (Dyno) for 2/4WD. Dette sikrer deg som kunde optimal kvalitet. Mange av våre konkurrenter har dessverre ikke bil utdannelse, mangler nødvendig testutstyr og utfører kanskje jobben fra en campingbil ute på gata. Dette mener vi går utover kvaliteten på jobben.

Hva er chiptuning? 
Chiptuning kommer fra at du tidligere byttet ut bilens chip (Eprom) i motorstyringen. I dag innebærer det som regel å endre bilens software, enten ved å programmere via diagnosekontakten (OBD kontakt) eller ved direkte tilkobling på bilens motorstyreenhet (Boot mode).

Hva er powerboks? 
En powerboks er en tilleggs boks som monteres på motorens ledningsnett. Denne vil således forsøke å lure styresentralen til å øke drivstofftrykk (railtrykket) eller åpningstid for innsprøytningsventiler. Dette er med dagens teknologi alt for få endringer samt at styringssystem vil forstå manipuleringen og tilpasse seg korreksjonen. Således vil effekten fort avta etter noen ukers bruk av bilen. Det vil også være en svært begrenset økning i et smalt område av motorens turtall. Man får alltid et bedre resultat ved å programmere styresentralen, da det er helt nødvendig å øke/endre langt flere parametere. 

Vi sier at en Powerboks er et alternativ med begrensede funksjoner og kortvarig effekt.

Hvorfor har ikke dere like høy effekt som andre tuningleverandører?
Vårt mål er en driftsikker bil som har god kjørbarhet. Tallet toppeffekt betyr egentlig bare hva
motoren yter i høy fart. Det som er viktig ved kjøring er et bredt dreiemoment, bunndrag og en effekt som fungerer i hele motorens turtallsregister. Vi leverer en god effektkurve, og det er dette man trenger som bileier. Ofte er også effektdiagram hos konkurrenter kun tegnede kurver og ikke en reell måling i testbenk.

Kan man tune en helt ny bil?
Ja, vi tuner stadig helt nye biler. Vi anbefaler at du har kjørt ca 5000 km slik at bilen har fått gått seg til og at eventuelle feil på elektronikk eller annet er oppdaget. Det er ingen selvfølge at en helt ny bil er feilfri fra leveranse hos din bilforhandler.

Gjelder nybilgarantien ved tuning?
Normalt bortfaller garanti på motor og drivverk ved en tuning. Alle våre tuninger (steg1) er utviklet for at bilens holdbarhet er tilnærmet lik som for en standard bil. Husk at mange av bilene som selges i Norge er nedjustert i effekt fra fabrikk, for å gi rimeligere salgspris. Noen merker bruker mer tid og sjekker dette nøyere enn andre ved service, de fleste blir aldri oppdaget. Ring oss så kan vi forklare mer om temaet for ditt bilmerke. Mange av våre tuningbestillinger/anbefalinger kommer nettopp fra bilforhandlere rundt om i Norge. Husk at vi også er godkjent for å ta service på alle bilmerker også med gyldig garanti.

Må man melde fra til forsikringsselskapet ved tuning?
Det er eier av bilen som er ansvarlig for å melde ifra om dette. På de fleste tuninger vi utfører er det kun programvare endringer i motorens styresentral, noe som gjør det umulig for de fleste andre verksteder å oppdage dette. 

Garanti ved tuning?
Vi garanterer effektøkningen vi oppgir (dersom bilens originale tilstand er normal). Vi garanterer også at bilen ikke får feillamper, kutting, fusking e.l som følge av tuningen. Bilen trenger selvsagt det samme vedlikeholdet som tidligere. 

Er tuning farlig for kjøretøyet? Er tuning skadelig?
En ordinær tuning hos oss vil ikke påvirke levetiden på noen komponenter eller levetid på motoren. Det betyr at ved å følge bilens serviceprogram eller vårt "Økonomiservice 5+ program" så er levetiden lik. I Norge har vi et avgiftssystem som gjør at mange biler er nedjustert mht. effekt til Norge. Det betyr at mange biler kan økes mye, uten risiko.

Det som bør nevnes er at det veldig mange useriøse tunere som monterer powerbokser eller dårlig software uten tilstrekkelig testing som gjør stor skade og slitasje på motoren. Vi har over 25 års erfaring som bilverksted og over 20 års erfaring med tuning av biler. En tuning hos oss tar fra 3-6 timer, noe som er nødvendig for en sikker og velfungerende tuning.

Hvorfor er ikke bilen tunet fra fabrikk?
Bilen blir produsert for å passe ulike utslippskrav, kjøreforhold, og svært varierende drivstoffkvalitet i Europa. I Norge har vi også inntil nå nylig veldig høye avgifter på hestekrefter. Noe som gjør at de fleste biler er nedjustert for å få en lavere utsalgspris.

Kan man se at bil er tunet?
Våre tuninger er i hovedsak programmeringer, det betyr at det ikke er fysisk synlig. Det betyr at enten programvaren må leses ut og analyserer eller at man må utføre en effektmåling.

Lager dere program til hver enkelt bil?
Vi utvikler programmene ved å lese ut bilens originale software og legge endringer inn i den eksisterende software. Dette gjøres individuelt hver gang. Har vi tunet en bil tidligere blir endringen fra tidligere velfungerende biler benyttet og testet om dette fungerer optimalt på akkurat din bil.

Kan andre verksteder lese av feilminne etter en tuning?
Ja, alt forblir likt som på en helt original bil.

Lavere drivstofforbruk ved tuning?
Ved normal kjøring går de fleste biler ned i forbruk. Gjennomsnittelig nedgang basert på tilbakemeldinger er ca 0,1 liter pr mil for en vanlig personbil. Vi har også fått tilbakemeldinger på SUV eller større varebiler som gått ned opptil 0,3liter ved kjøring med stor last eller kjøring med tilhenger. Ved fullgass og hard belastning kan forbruket selvsagt øke noe. 

Kan bilen settes original igjen?
Det krever kun en programmering. Vi har alltid backup av original software til din bil.

Minker levetiden ved tuning?
Effekten ved en ordinær tuning blir ikke hevet så mye at det går utover levetiden ved normal kjøring. Ved unormal kjøring på for eksempel bane e. l kan levetiden bli noe redusert.

Må bilen ha service oftere? Må noe spesielt gjøres med bilen i ettertid etter tuning?
Nei, serviceintervallene forblir som før. Vi anbefaler uansett aldri over 15 000km eller 1 år mellom hvert oljeskift på noen bil uavhengig om den er tunet eller ikke. Husk også å bytte olje på Automatgirkasse ca. hver 60000km (noen merker hver 30000km).

 

 Må bilen være ny for å kunne tunes?
Det eneste som er viktig er at bilen er i god helsemessig tilstand. Det betyr at motor, turbo, clutch etc. er i god stand. Motorens feilminner må være uten feilkoder av betydning og normalt vedlikehold bør være fulgt iht. bilens serviceplan. Vi sjekker alltid feilminner og bilen enkelt ved tuning, dette vil avdekke om bilen bør tunes eller ikke. Dette er inkl. i prisen.

Får jeg mangler på PKK etter tuning?
Utslippene vil normalt være innenfor kravene, og dersom ikke noen synlige modifiseringer er gjort i motorrom e. l vil normalt ikke tuning bli merket. Det er heller ikke pr 10.03.17 noen testing av effekt eller utlesning av software som blir gjort ved en PKK/EU-kontroll.

Er det lovlig å tune bilen?
Dette er veldig diskutert i media og vi har oppfattet reglementet på følgende måte. Man kan i Norge ha en feilmargin på inntil 15 % i forhold til det som er oppgitt i vognkortet ved en effekt måling. Når man tuner bilen er man selv ansvarlig for å melde ifra om dette overskrides, og betale avgift for det. Pr 10.02.17 har ikke Statens Vegvesen noen testbenk eller måleapparater for å måle dette. Vi har heller ingen kunder som har fått installert ordinær chiptuning som har hatt problemer med dette. Når du leverer bilen hos oss skriver du selv under på at du som kunde er ansvarlig for dette i ettertid, og at det er ditt ansvar å melde ifra om utført tuning. Vi har ingen rapporteringsplikt til myndighetene, kun informasjonsplikt til kunde.
Er bilen over 10 år er det ingen avgift på effektendring. Fra og med 01.01.2017 er det ikke lengre hestekreft avgift ved pris beregning av et kjøretøy.

Melder vi ifra om at bilen er tunet til Statens Vegvesen?
Nei, det er bileiers ansvar å melde ifra, vi har kun en opplysningsplikt om reglene som gjelder. 

Vil et verksted merke i diagnosen at bilen er tunet?
Nei, diagnose, feilkoder, og funksjoner blir værende uendret. En veldig dyktig mekaniker som kjenner en modell godt kan kanskje legge merke til at noen verdier som f.eks. turbotrykk er økt ca 0,2 bar over normal verdi ved en logging på vei.

Blir motorstøy høyere ved chiptuning?
Ved ordinær chiptuning forblir motorstøy lik. Ved montering av sportseksos, sportsluftfilter eller lignende blir lyden noe endret, men normalt svært lite. Om du da ikke velger et eksosanlegg med noe mer støy (Non resonated).

Må jeg montere sportsluftfilter ved tuning?
Nei, men et filter i tilnærmet ny tilstand er viktig. Dette for at vi skal få testet bilen med maks lufttilgang. Vi anbefaler derimot alltid sportsluftfilter. Dette gir noe høyere toppeffekt og vesentlig mye bedre gassrespons. Sportsluftfilter bidrar også til lavere drivstofforbruk.

 Fikk du ikke svar på dine spørsmål? Ring oss 62 95 59 90